Available in Czech only

JAK SE PŘIPRAVIT NA POHOVOR

Poradna

Jak se připravit na pohovor?

Ať už vás čeká pracovní pohovor u personální agentury nebo přímo u zaměstnavatele, připravte se dostatečně. Zajímá vás, jak uspět na pohovoru - jak se chovat, jak se obléknout a na co nezapomenout? Poradíme vám.

Na začátek musíme říct: není důvod se stresovat. Berte tuto schůzku zodpovědně a profesionálně, ale na druhé straně se kvůli ní nenervujte týdny dopředu. Vaše zkušenosti, dovednosti a znalosti jsou pouze jedna polovina úspěchu. Tou druhou je

1.   Přijďte včas

Kdo pozdě chodí, sám sobě škodí. Však to znáte. Doporučujeme si alespoň den předem zjistit dopravní spojení i jeho časovou náročnost. Pokud se máte sejít v čase dopravní špičky, myslete na časovou rezervu. Připravte si záložní plán pro případ nečekané události v dopravě (např. jinou trasu nebo taxislužbu). Víte, že se nakonec zpozdíte, nebo nedostavíte? Dejte to personalistovi vědět předem a sjednejte si případně náhradní termín.

2.   Informujte se o firmě

Zcela jistě se vás u pohovoru zeptají, proč jste si vybral zrovna tuto pozici i firmu. Znáte odpovědi? Před setkáním si přečtěte základní informace o firmě i o dané pozici. Buďte informovaní a nenechte se nachytat na banálních otázkách. Málokdo po vás bude chtít přesné datum založení společnosti, ale měli byste vědět, čím se firma zabývá, jaké má cíle a základní historii. Stejně tak si detailně nastudujte popis pracovní pozice, o kterou se ucházíte.

 3.   Jak se obléknout na pohovor?

Oblečení na pohovor volte vždy podle pozice, o kterou se ucházíte. Manažerská pozice bude mít přísnější dress code než pozice IT specialisty.  Vždy je ale základním pravidlem čisté a slušné oblečení (nenoste džíny, kraťasy, velké výstřihy, krátké minisukně ani žabky). Myslete také na to, že oblečení výrazně ovlivňuje to, jak se cítíte. Pokud si oblečete outfit, na který nejste zvyklí a budete se v něm cítit nepříjemně, bude z vás vyzařovat nejistota a nepohoda. Co tedy na sebe?

Muži

  • Vkusným a jednobarevným oblekem nikdy nic nezkazíte.
  • Vyberte si nejlépe jednobarevnou košili bez vzorů, případně i kravatu.
  • Pod košili doporučujeme bílé tílko.
  • Džíny berte pouze pokud tomu kultura firmy a pozice, o kterou se ucházíte, odpovídá.
  • Vytáhněte z botníku čisté a neodřené boty.

Nezapomeňte také na úpravu vlasů, vousů i nehtů. Nezbytností je deodorant.

Ženy

  • Řiďte se pravidlem, že decentní a elegantní oděv je základ.
  • Volte jednobarevné a jednoduché barvy.
  • Můžete zkusit kostýmek, halenku či košili.
  • Vhodné jsou také sukně či šaty pod kolena.
  • Z bot jsou nejvhodnější uzavřené lodičky na nižším podpatku.

Nepřehánějte to s líčením a večer před pohovorem si upravte nehty.

4.   Uvolněte se, prosím

Snažte se být co nejvíce v mentální i fyzické pohodě. Ačkoli nervozita stoupá a vy nechcete nic pokazit, usmívejte se a uvolněte se. Ruku podejte sebevědomě, mluvte dostatečně nahlas a při gestikulaci nemávejte přehnaně rukama. Myslete na to, že personalista/vedoucí pohovoru je také jen člověk a nemá v úmyslu vám schůzku znepříjemňovat.

5.     Odpovědi a otázky na pohovoru

Nejčastějším strašákem jsou zcela jistě otázky. Na co se vás budou ptát? Budete znát odpovědi? Buďte v klidu. Na většinu otázek se můžete připravit už doma. Takové obecné a nejčastější otázky jsou například:

  • Jak jste se o naší firmě dozvěděl/a?
  • Proč chcete v naší firmě pracovat?
  • Co o naší firmě víte?
  • Proč odcházíte z minulé pozice?
  • Jaká máte očekávání od pracovní náplně?
  • Proč bychom měli vybrat zrovna vás?
  • Máte představu o svém platu? 

Nebojte se být upřímní a věcní. Nepřechvalte se, ale zároveň se nepodceňujte. Ukažte také svou iniciativu a ptejte se na otázky i vy. Na co se ptát u pohovoru?

  •  Jak bude vypadat můj pracovní den?
  •  Je možnost práce na dálku či home office?
  •  Jaké jsou benefity?
  •  Proč se tato pracovní pozice uvolnila?
  •  Mám možnost kariérního růstu?
  •  Jaký mi nabídnete nástupní plat?

Ptejte se na vše, co vás k dané pozici a firmě zajímá. Doporučujeme se pak také setkat s budoucím týmem lidí, se kterým budete případně pracovat.

6.     Poděkujte po pohovoru e-mailem

Možná si řeknete, že je poděkování po pohovoru e-mailem zbytečné, ale i takový detail vám může k pracovní pozici pomoct. Ukážete tak opravdový zájem a zanecháte v personalistovi/vedoucím lepší a silnější dojem.

Nakonec pro vás máme tipy, co nedělat u pohovoru:

  • Nemluvte vulgárně a nezačínejte konverzaci o nevhodných tématech.
  • Nechoďte na pohovor v letních žabkách, tílku nebo džínách.
  • Necucejte bonbon ani nežvýkejte žvýkačku.
  • Netelefonujte ani nepište SMS. Vypněte si před pohovorem telefon.
  • Nelžete.
  • Nezabíhejte do příliš osobních detailů. Nesvěřujte se se s osobními nebo zdravotními problémy.
  • Nekritizujte sebe ani své bývalé zaměstnance či kolegy.
  • Zároveň se ale nevychvalujte až do nebes.