Publikované články: Firemní kultura

Verze pro tisk

Autor: JUDr. Renáta Šťastná, Ph. D.
jednatelka AXIAL PERSONNEL AGENCY, s.r.o.

Žena plus - prosinec 2007

1) Pracuji v úžasné firmě, kde se ale šéfa každý bojí. Když se někomu zadaný úkol zcela nezdaří, sprostě a neurvale mu nadává. Ve své podstatě má sice na výtku nárok, ale forma jakou ji sděluje je naprosto neadekvátní. Ti, co si jeho chování nechají líbit a drží ústa jsou jeho koně, po ostatních se vozí, kde může. Mám se zapřít a nechat si nadávat do hovad a debilů a zároveň mít lukrativní zaměstnání, nebo se vézt na okraji jako hrdý outsider?

Váš šéf je zřejmě cholerik, ale to neznamená, že je hloupý a zlý. Cíleně sledujte, kdy bude naladěn a schopen rozumného rozhovoru a předložte mu své požadavky na přístup k vám. Buďte sebejistá, ze svých nároků neslevte. Věřte, že vás kvůli tomu nevyhodí. Pokud se tím nebude řídit, sdělte mu svou nespokojenost, ale opět radím, ne v okamžiku jeho vzteku, ale později a v klidu. Opět sebejistě. Pokud vám vaše lukrativní zaměstnání za to stojí, neuzavírejte se do ulity a komunikujte. V případě, že váš nadřízený opakovaně nepřestane s urážkami, doporučuji zaměstnání změnit.

2)  Má můj nadřízený nárok na to, aby mě nutil mít i během pracovní doby naprosto vzorně uklizený stůl? Když zpracovávám na počítači faktury,  potřebuji mít kolem sebe podklady, ale je mi vytýkán nepořádek.
 
Pokud pracujete v kanceláři či prodejně, kam přicházejí zákazníci, lze takový požadavek chápat, už z důvodu ochrany dat. Na druhou stranu to samozřejmě může být jen záminka, proč vás sekýrovat. Zkuste se šéfem specielně na toto téma promluvit. Sdělte mu, že vás jeho výtky stresují a najděte kompromis. I přeplněný stůl nemusí vypadat rozházeně. Za samozřejmost považujte čistý uklizený pracovní stůl na konci pracovní doby.
 
3)  Nakolik si člověk může dovolit vybočovat z davu a přitom nedráždit své kolegy? Týká se extravagantního oblečení, chování...
 
Každá společnost má specifickou kulturu a tradici. Proto bych extravaganci neposuzovala vůči kolegům, nýbrž vůči zaměstnavateli. Byly napsány stohy materiálů o rozdílnosti oblékání v bance či reklamních agenturách. Na způsob oblékání se doporučuji zeptat při pohovoru, později pak u nadřízeného. Vybočovat z davu určitě nevadí, pokud je v rámci image firmy, pro kterou pracujete.
 
4)  Může mi firma nařídit, jakou barvou laku si mám lakovat nehty, jaký typ šperků nosit, nebo zakázat například červenou halenku a nařídit bílou?
 
Ano. O laku na nehty jsem tedy ještě neslyšela, ladění oblečení je v pořádku. I šperky mohou být různé, na určitá pracoviště nepatřičné, proto zákaz nelze odsoudit, pokud se nejedná o záminku a pak tedy šikanu.
 
5)  Když nastoupím do výtahu, kde už jsou jiní lidé, mám pozdravit i ty, které osobně neznám?
 
Ano, vcházíte-li do výtahu či jiného malého prostoru jako například malá kancelář či krámek, je vhodné pozdravit přítomné. Do  těchto míst se také pokuste vstupovat bez mobilního telefonu u ucha.
 
6)  Je vhodné se v kanceláři přezouvat do pantoflí, nebo tím urazím estetické cítění kolegů?
 
Snad nemluvíte o kostkovaných plátěných bačkorách? To samozřejmě vhodné není. Není problém mít v kanceláři či prodejně na přezutí interiérovou obuv, kupříkladu černé polobotky, nízké lodičky či jiné podobné třeba i nazouvací vkusné boty. Na domácí pantofle ale prosím zapomeňte.
 
7)  Děsíme se poledne, kdy kolega vytáhne krabici s obědem od manželky a nejméně na hodinu jeho výpary zamoří kancelář. Navíc je na něj při jídle hrozný pohled. Fakt ale je, že nemáme moc možností, kde se naobědvat. Máme být tolerantní, nebo ho vykázat s jídlem na chodbu?
 
Na chodbu ho můžete vykázat, pokud tam budete stolovat všichni. V případě, že se Vám nebude chtít chodit jíst na chodbu, musíte přežít výpary z jídel ostatních. Zkuste na chodbu přesunout alespoň spotřebič, ve kterém jídlo ohříváte. 
 
8)  Jsem žena, je mi 40 let a mám 30-ti letého vedoucího směny. Mám ho zdravit první? On totiž nezdraví a projít kolem sebe jako že se neznáme, na mě působí špatně.  
 
Podle pravidel chování má pozdravit níže postavená osoba výše postavenou osobu jako první i za předpokladu, že žena pozdraví první. Nakonec je to v pořádku, s ohledem na současné trendy ve zrovnoprávňování pohlaví. To stejné platí pro tykání. Samozřejmě nelze takovou poučku vzít do extrému, neboli mladý manažer nebude nabízet tykání o dvě generace starší referentce.
 
9)  Pracuji na úřadě a z neustálého sezení mě velice bolí záda. Mé šéfové však vadí, že chci sedět na zdravotním míči. Prý tím  dělám špatný dojem. Co s tím?
 
Asi vás zklamu, ale vaši šéfové mají pravdu. S úřadem je spojena určitá kultura tvořená způsobem oblékání, komunikování a vzhled pracoviště k tomu patří také. Zkuste si prosadit zdravotní židli. Počítejte však s tím, že si ji zaplatíte.